پرش لینک ها

نکاتی که باید در نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی رعایت کنید

راه اندازی و شروع به کار آزمایشگاه با چالش‌های زیادی همراه است. کیفیت هر یک از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع سبب می‌شود که نتایج حاصل از دقت بالایی برخوردار باشند. توجه به تمامی جزئیات و رعایت نکات ایمنی نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم برای نصب و راه اندازی آزمایشگاه آشنا کنیم.

نکاتی که باید در نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

نکات مهم در راه اندازی آزمایشگاه

راه اندازی آزمایشگاه موضوع چالش برانگیزی است که دستیابی به کیفیت بالا در چنین شرایطی، نیاز به ادغام تخصص و مهارت دارد. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید قبل از راه اندازی آزمایشگاه و نصب تجهیزات رعایت کرد:
برند تجهیزات
بالا بودن دقت و کیفیت دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد. استفاده از برندهای معتبر در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی سبب می‌شود ماندگاری این دستگاه‌ها نیز بالاتر رود.
تامین نیاز‌ها با توجه به انواع آزمایش‌ها
در ابتدا شما بایستی آزمایش‌های مورد استفاده در آزمایشگاه را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در گام بعدی مواد لازم و تجهیزات مورد نیاز برای هر یک از این آزمایش‌ها را دسته بندی کنید. این مرحله تنها محدود به خرید تجهیزات نمی‌شود. شما باید حجم مواد اولیه لازم را نیز به طور دقیق برای بازه‌های زمانی مختلف نیز مد نظر بگیرید.
استانداردهای جهانی و ملی
به منظور دستیابی به نتایج مورد اطمینان طی آزمایش‌ها، استفاده از استانداردها توصیه می‌شود. برای آزمایش‌های مختلف استانداردهای بین المللی و ملی وجود دارد. شما باید در انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی این مورد را به دقت مد نظر داشته باشید. ویژگی دستگاه‌های مورد استفاده باید مطابق با این موارد باشد.
• استخدام افراد باتجربه و متخصص
علاوه بر خرید و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، نحوه استفاده از آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. باید در انتخاب کارکنان آزمایشگاه دقت لازم را به خرج دهید. استخدام افرادی با تجربه و ماهر سبب می‌شود که آن‌ها با انجام درست آزمایش‌ها آشنایی داشته‌باشند. قبل از خرید تجهیزات از این افراد مشورت بگیرید. تجربه‌ای که این افراد دارند به شما کمک می‌کند تا دستگاه‌هایی متناسب با نیاز آزمایشگاه و بودجه خود خریداری کنید.
• نصب و راه اندازی
بعد از خرید تجهیزات آزمایشگاهی، نصب این دستگاه‌ها در محل درست اهمیت دارد. برخی از تجهیزات به تغییرات دمایی حساس هستند و باید در محل خاصی نگهداری شوند. آموزش استفاده از این دستگاه‌ها نیز به کارکنان در این مرحله توصیه می‌شود. استفاده درست از تجهیزات سبب می‌شود که ماندگاری آن‌ها افزایش یابد.
• تعمیر و نگهداری
کارکرد هر یک از تجهیزات آزمایشگاهی ممکن است در طی زمان دست خوش تغییراتی شود. با انجام بازرسی‌های دوره‌ای و تعمیرات مورد نیاز می‌توان به خوبی ماندگاری آن‌ها را افزایش داد. این موضوع نه تنها کارکرد دستگاه را بهبود می‌بخشد؛ بلکه نتایج قابل اعتمادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. آموزش‌های مورد نیاز به هر یک از افراد کمک می‌کند تا این تعمیرات در زمان مناسب به خوبی صورت گیرد.
کار با دستگاه‌ها مطابق با دستورالعمل
به طور معمول هر یک از تجهیزات آزمایشگاهی بروشور توضیح محصول و نحوه استفاده دارند. کمک گرفتن از این دستورالعمل باعث می‌شود که آزمایش‌ها به درستی انجام شوند.

نکات مهم در مورد محیط آزمایشگاه
نکات مهم در مورد محیط آزمایشگاه

حفظ نکات ایمنی حین کار برای کارکنان در آزمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. رعایت هر یک از این نکات در نهایت سلامتی را برای افراد به دنبال می‌آورد. از نکات ایمنی مهم در نصب و راه اندازی آزمایشگاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قرار گیری هر یک از ابزار‌ها در محل مناسب
برخی از مواد اولیه به دلیل داشتن خواص و ویژگی‌های مختلف بایستی به نحوه خاص نگهداری شوند. نگهداری برخی از این مواد در ظروفی با رنگ تیره و به دور از نور خورشید صورت می‌گیرد.
• پوشش مناسب کارکنان
برای این‌که کم‌ترین آسیب به هریک از افراد در طی انجام کار با مواد شیمیایی وارد شود؛ بایستی از تجهیزات محافظتی استفاده کنند. هر یک از کارکنان باید حین کار، تجهیزات حفاظتی مناسبی مثل دستکش، عینک ایمنی، ماسک، روپوش و کفش داشته باشند.
اطلاعات کامل در مورد هریک از مواد
کارکنان آزمایشگاه باید با ویژگی‌های مختلف هر یک از مواد آزمایشگاهی آشنا باشند. این موضوع باعث می‌شود که به درستی از این مواد در آزمایش‌های گوناگون بهره ببرند. در چنین شرایطی، افراد از خطرات احتمالی هر یک از این مواد نیز در امان می‌مانند.
سخن پایانی
در آزمایشگاه تجهیزات و مواد شیمیایی گوناگونی وجود دارد. آشنایی با مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات آزمایشگاهی سبب می‌شود شروع به کار این مرکز در زمان کوتاهی صورت گیرد. رعایت نکات ایمنی سبب می‌شود مراحل کار به صورت ایمن پیش رود. شما با آگاهی داشتن از این نکات در حفظ سلامتی کارکنان به خوبی عمل می‌کنید. انجام تعمیرات به موقع نیز به افزایش عمر و ماندگاری هر یک از این تجهیزات و دستگاه‌ها می‌انجامد.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه