پرش لینک ها

اندازه گیری نقطه اشتعال بسته

نقطه اشتعال به پایین ترین سطح از دمای تصحیح شده فراورده های نفتی در نمونه های مختلف، گفته می شود که وجود یک منبع اشتعال، به طور سریع سبب شعله ور شدن آنها می شود. دقت داشته باشید که این شعله ور شدن، از نوع لحظه ای می باشد بدین معنا که بعد از اشتعال سریع نمونه موجود از فرآورده های نفتی، خیلی سریع نیز شعله وری آنها خاموش می گردد.

اشتعال بسته

نقطه اشتعال بسته چیست؟

افرادی که در پالایشگاه ها فعالیت دارند خیلی بهتر با اشتعال بسته آشنایی دارند. در یک بیان صحیح باید گفت که پایین ترین دمای هر یک از فرآورده های نفتی در فشار محیط، نقطه اشتعال بسته آنها است. این نقطه از اشتعال در صورت وجود یک حرارت کم مانند شعله و شمع و … در کسری از ثانیه شعله ور شده و قدرت آن هم زیاد است. خوب است بدانید که اشتعال پیدا کردن این نقطه در طول زمان بسیار کوتاهی انجام گرفته و بلافاصله خاموش می گردد به همین خاطر به آن اشتعال بسته گفته می شود. در حقیقت در پایین ترین درجه دمایی بخاراتی از فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوئیل و … ساطع می گردد که قابلیت احتراق دارند.

دقت داشته باشید که نقطه اشتعال بسته نباید با نقطه احتراق اشتباه گرفته شود چرا که این دو استاندارد کاملا با هم متفاوت هستند به طوری که نقطه احتراق نیازی به منبع اشتعال ندارد حال این که اشتعال بسته برای شعله ور شدن نیاز به یک منبع حرارتی دارد. در واقع اشتعال بسته نوعی توصیف برای خطرات اشتعال پذیری مایعات نفتی است.

برای انجام این آزمون دستگاه های ویژه ای وجود دارد که با وجود آنها ما می توانیم در طول مدت زمان مشخصی خیلی راحت و بدون دردسر آزمون را انجام دهیم و به نتایج درستی دستیابی پیدا کنیم.

آزمون اندازه گیری اشتعال بسته

آزمون اندازه گیری اشتعال بسته
برای انجام و بررسی دقیق آزمون اندازه گیری اشتعال بسته ما نیاز به یکسری از تجهیزات آزمایشگاهی مخصوص داریم که باید همه آنها در دسترس ما باشند. ابتدا مقدار مشخصی از فرآورده نفتی موجود را درون ظرف آزمایش می ریزیم توجه داشته باشید که حجم ماده باید دقیقا تا خط نشانه ظرف آزمایش باشد سپس باید سرپوش ظرف را که مجهز به همزن و دماسنج است را به طور دقیق ببندید. همزن، کار هم زدن مواد درون ظرف را با سرعت معینی انجام می دهد و دماسنج هم دمای آن را مشخص می کند. در حینی که مخلوط درون ظرف هم زده می شود شما باید آن را با منبع موجود، گرم کنید.

در فواصل زمانی معینی که فشار محیط افزایش پیدا می کند دقیقا همزمان با توقف همزن، اگر مخلوط را به منبع اشتعال نزدیک کنید شعله ور خواهد شد و اشتعال آن کاملا واضح است. اصولا اگر فشار محیط به ۷۶۰ میلی متر جیوه برسد اشتعال رخ خواهد داد و فراموش نکنید برای ایجاد اشتعال حتما باید منبع اشتعال وجود داشته باشد و بدون وجود این منبع، اشتعالی ایجاد نمی شود.

هر یک از مراحل آزمایش، باید به درستی و با رعایت استانداردهای لازم انجام بگیرید و هرگز این گونه نیست که حذف برخی از مراحل در روند انجام آزمون بی تاثیر باشد. اگر سایر موارد و مراحل به درستی شکل بگیرد قطعا نتیجه ای درست و حقیقی از آزمون اشتعال بسته به وجود می آید

.
معرفی دستگاه اندازه گیری اشتعال بسته

قطعا انجام هر گونه آزمایشی نیاز به دستگاه اندازه گیری مخصوص دارد و آزمون نقطه اشتعال بسته هم خارج از این قاعده نیست. دستگاه اندازه گیری اشتعال بسته، مجهز به دماسنج های مخصوص و هیتر برقی است. میزان حساسیت این دستگاه ۱ درجه سانتی گراد است و توان تست دستگاه با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد.

در حال حاضر مدل های مختلفی از این دستگاه وجود دارد که هر کدام از آنها قابلیت های جداگانه ای دارند و همگی پیشرفته و کاربردی می باشند. با توجه به دما و نقطه اشتعال متفاوت مواد گوناگون، باید برای انجام آزمون از دستگاه های ویژه استفاده شود تا نتیجه آزمون، بدون خطا مشخص گردد. مدل کاملا اتوماتیک این دستگاه بسیار پیشرفته می باشد و مجهز به آپشن های مناسبی مانند شعله الکتریکی، فن خنک کننده و … می باشد. در واقع دستگاه اتوماتیک به خاطر مجهز بودن نتیجه درستی از آزمون را نمایش خواهد داد و با وجود آن خطای انسانی رخ نمی دهد.

دستگاه فلش پوینت نمونه ای دیگر است که کاربرد زیادی در انجام آزمایش اشتعال بسته دارد. در واقع به خاطر آن که آزمون نقطه اشتعال بسته باید به زیادی انجام بگیرد بنابراین سعی شده دستگاه های مختلفی برای انجام آن ساخته شود که همگی از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار هستند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه